Going 2 Moon: Cuti dan Makan


Going 2 Moon

Sometimes, simple is the best!

Cuti dan Makan

Rumah aku nie kan pelik sikit kalau korang nak tau...kebiasaannya orang menganggap orang lelaki nie tak suka memasak....well what can i say is it was true....sebabnya orang lelaki, majoriti nye la kan kater memasak nie keje orang perempuan...keje mak kita di rumah, keje isteri, ataupun keje kakak2 adik2 perempuan....majoriti la kan cakap macam tu...ala aku pon sama jugak sebenarnya...

Tapi kan...masa cuti2 nie kan...bebudak rumah aku nie jadi rajin memasak pulak....hari ahad lepas kitaorang lemon cheesecake....sedap tau kitaorang buat walaupon tahap kemasaman lemon dalam kek tu keluar dari norma-norma lidah....pastu masak ikan bakar ngan air asam la...selama kitaorang kat UK nie tak pernah nak buat ikan bakar, tetiba time cuti nie nak buat...pastu buat cakoi la...and semalam buat onde-onde ataupun buah melaka....

Pastu yang jarang turun dapur untuk masak pon tetiba masa cuti nie rajin plak buat dessert....hai nilah yang dinamakan kelebihan apabila berada di luar negara, jauh dari mak, jauh dari kedai makanan, jauh dari makcik2 jang jual kuih yang berada di Malaysia nun...so bila dah jauh nie kan, mulalah teringin nak makan macam2...so kalau nak makan terpaksala buat sendiri...masa nie la menguji skil memasak orang2 lelaki nie....

Bayangkan kalau kat Malaysia dulu ader yang tak pernah turun ke dapur, ataupun banyak beli makanan kat kedai ajer tapi kat sini bukan main hebat lagi dia masak...dengan nasi beriyani, nasi kaler2, nasi tomato....kalau kat rumah aku kat Malaysia, segala jenis nasi tue makan sekali sekala ajer tapi aku kat rumah nie bley makan dalam 2 minggu sekali, takpun ader yang makan seminggu sekali...macam nasi ayam tue aku rasa rumah aku kat sini wajib masak sekali seminggu....

Kalau kat Malaysia tue aku tak pernah kenal rempah ratus, tapi kat sini aku siap cam lagi bentuk dan bau rempah ratus tue...tapi aku tak suka sangat guna rempah ratus dalam masakan aku...tak tau pasal apa...tapi Pian ngan Ruslan la yang selalu guna (sebab derang yang selalu masak).....

Tapi itula rumah aku....apa yang aku nak cakap sebenarnya Ruslan aje yang bley dikatakan dalam seminggu paling banyak masak untuk rumah....sistem kat rumah aku nie, hanya untuk dinner akan dimasak bersama manakala untuk breakfast dan lunch dimasak berasingan....so kalau waktu dinner tue mostly pon Ruslan la yang masak dalam seminggu ...orang lain termasuk aku sekali sekala ajer masak....tapi aku selalu la jugak pergi menolong masak....takdela aku duduk terpaku depan tv buat dunno ajer masa orang lain tengah masak kan....ataupun masuk dapur hanya untuk tanya "Apa ko masak hari nie?" dan keluar balik.....sebab nanti bila makan aku taknak ader perasaan bersalah...penat2 orang lain masak aku senang2 ajer amik pinggan dan makan...
« Home | Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »

2 Comments:

At April 05, 2007 7:40 PTG, Blogger MAAK said...

nak cakoi!

 
At April 07, 2007 2:29 PG, Blogger Shunjike7 said...

apa kata ko yang buat pastu jemput aku pi rumah ko?

 

Catat Ulasan