Going 2 Moon: Christmas Day


Going 2 Moon

Sometimes, simple is the best!

Christmas Day

Hari nie hari Krismas...so apa yang menariknya christmas day nie?....erm takder apa yang menarik pon hari nie...bosan jer hari nie...mungkin sebab aku tak sambuat krismas kot sebab tu aku rasa bosan....tapi seriously memang bosan pon hari christmas nie...

Kat UK nie, pada hari Krismas...semua kedai2...pejabat2 akan ditutup...even public transport pon tarak....bas, tren, lrt...semuapon takder...semua pon bercuti...yang ader cumalah teksi itupon sikit ajer bilangan yang beroperasi...

So memang semua orang pon duduk rumah ajer...kat jalan2 pon lengang ajer...aderla 2-3 kereta yang lalu-lalang...memang sunyi jela keadaannya...

Hari nie kitaorang habiskan masa ngan berborak kosong ajer...macam2 topik kitaorang sembang...pastu lepak depan tv...kat tv pon bukannya ader citer best pon...semua citer bosan...

Semalam kawan Amar datang dari Coventry...namanya Rizal...tujuan datang ke rumah aku adalah sebab esok dia nak shopping kat Birm....lupa plak nak kasitau...esok adalah Boxing Day....mesti ader yang taktau Boxing Day nie aper....boxing day nie adalah satu hari yang diraikan pada 26 Dec setiap tahun kat negara2 yang ader English people macam Kanada, Australia, New Zealand...dan obviously Boxing Day nie berasal dari England....

Apa yang menariknya Boxing Day nie?...erm yang aku tau boxing day adalah hari untuk membeli belah sebab boleh dikatakan hampir semua shopping malls, shops, supermarkets akan turunkan harga2 barangan jualan selama sehari....dari kain baju...perfume...dan macam2 lagila...memang murah la daripada hari2 lain...

So kalu orang yang suka shopping memang akan rasa Boxing Day nie best tapi bagi orang2 macam aku yang tak berapa gemar bershopping akan rasa Boxing Day nie macam hari2 biasa ajer...dahla semua kedai, shopping complex akan padat dengan orang ramai...tapi okla sebab masa Boxing Day akan rasa sangat meriah sebab sebab akan jumpa pelbagai jenis orang...

Cicakman

Hehe...kitaorang baru ajer tengok filem Cicakman...seperti biasa sedut dari tenet ler...malangnya kualiti nyer amatlah menyedehkan...sangat buruk sebab cetak rompak- wayangrip...tapi layan ajela...

Pandangan aku?...erm filem ini amatlah mengecewakan...aku ingatkan bestla sangat sebab dengar khabarnya filem nie mencatat rekod jualan tiket wayang yang agak tinggi...skrip dan lakonan pelakon2 dalam filem nie bagi aku amatlah tidak memuaskan...walaupon ader nama2 besar dalam filem nie macam Apek, Aznil, Aziz Sattar, Arash Mohd, Shaharudin Thambi dan lain2 tapi entahlah macam ader suatu ketidakpuasan menonton lakonan mereka...malah bagi aku watak Professor Klon dan 2 orang pembantunya agak sengal dan over...termasukla watak heroin filem nie iaitu Fasha Sandha...



Tapi tak semua mengenai filem nie yang teruk...masih ader beberapa perkara yang bagi aku amatlah mengagumkan aku...antaranya jalan ceritanya yang bagi aku not bad...agak bagus sebenarnya jalan cerita filem ini...bagi sebuah filem hero yang baru pertama kali di buat kat Malaysia...selain itu teknik kesan khas ataupun special effect yang digunakan dalam filem nie...memang sangat berkesan...malah tak keterlaluan aku katakan yang kualiti teknik komputer yang digunakan adalah setara sepertimana yang digunakan dalam filem2 barat...ini membuktikan pembikin2 filem di negara kita sudah mampu berdiri sama tinggi dengan pembikin filem barat...

Tapi ini cumalah pandangan peribadi aku ajer...mungkin ader orang lain yang kater tiada masalah dengan lakonan para pelakon filem nie...mungkin ader yang merperlecehkan penggunaan teknologi dalam filem nie tapi terserahlah...semua orang bebas mengeluarkan pendapat masing2...

Tapi itulah....sekiranya dapat diperbaiki lagi satu dua perkara yang mencacatkan filem nie..aku yakin filem nie mampu menembusi pasaran luar negara...amacam? optimis tak aku?

Maka oleh itu, janganlah beli vcd cetak rompak...pergilah tengok kat wayang atau nanti belilah cd original supaya dapat membantu industri perfileman negara kita...kalau kita tak bantu, siapa lagi? (pesanan ini dikecualikan kepada warga Malaysia yang berada diluar negara)
« Home | Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »

0 Comments:

Catat Ulasan