Going 2 Moon: Penjaga


Going 2 Moon

Sometimes, simple is the best!

Penjaga

Halu, mari kita bersiaran lagi sekali bersama saya, shunjike7 yang kini sedang bersiaran langsung dari Selly Oak (habisla aku yang berangan menjadi deeejay radio). Yer, aku kini berada di Selly Oak iaitu di rumah Aishah. Kenapa aku di rumah Aishah? Ya, itu aku akan terangkan sebentar lagi (lingkupla kementerian penerangan yang tak class tu).

Ceritanya camnie. Aku sebenarnya dah 2 malam tido di rumah Esah nie. Malam kelmarin ngan malam semalam. Sebabnya aku terpaksa menjadi penjaga keselamatan si Esah ngan Lana. Mr Yip, landlord a.k.a tuan punya rumah sewa si Esah nie bengong campur *tuuuutttttt* (ditapis oleh lembaga penapisan blog-LPB). Ada ker patut sesuka hati dier jer nak masukkan orang lelaki ke dalam rumah sewa yang disewakan kepada bebudak pompuan. Rumah sewa nie ader 4 bilik tapi yang disewakan cuma 3 bilik. So, landlord si Esah nie cari seorang lagi penyewa untuk sewa bilik yang lagi satu tue. Kalu penyewa tue pompuan takpela tapi adeker patut dia cari penyewa lelaki. lelaki tue orang cina Malaysia gak berusia dalam lingkungan 40-an. Apa yang lelaki tue bagitau, dia dah duduk sini berbelas tahun, dah tamat tempoh visa. pastu dia kater dia still lagi belajar kat Strafford dan sekarang tgh keje part time. Entah betul entah tidak apa yang dia bagitau tue. Ntah2 dia ting-tong kitaorang jer.

Kalu hangpa nak tau, landlord si Esah nie, Mr Yip tu orang cina Malaysia gak tapi buruk perangai. Dia dah menetap kat UK berpuluh tahun sebab tue bley beli rumah dan sewa kat orang. Mr Yip nie memang teruk. Dia sewa rumah nie mahal giler. Seminggu bayar 55 pound untuk satu bilik. Memang standard la kan sewa bilik kat Selly Oak nie 55 pound seminggu tapi rumah lain yang bagi sewa harga macam nie tak macam rumah si Esah nie. Rumah lain tue lagi best dari rumah Mr Yip nie. Rumah lain tu lengkap segala kelengkapan macam katil, almari, meja studi pendek kater sesuai la ngan rege bilik yang dibayar. Tak macam rumah si Esah nie. Katil buruk, almari buruk, meja tulis buruk pendek kater memang terukla condition rumah sewa si Esah nie. Kalu rumah lain ader at least 3 sofa kat ruang tamu, rumah si Esah ni plak cuma ader 1 sofa jer. Pastu dia nie adalah landlord yang tak bertanggungjawab langsung. Ada ker Esah mintak beli alat vacuum baru dah nak dekat setahun, dia tak nak beli. Macam2 alasan dia bagi. Pastu bilik air tersumbat, dah nak dekat 2 minggu complen pon dia bley buat donno jer. Sepatutnya dia sebagai landlord, dia yang bertanggungjawab pasal bende2 cenggitu.

Bila tang mintak duit sewa bukan main rajin lagi, tapi tang perbaiki rumah sewa bukan main malas. Memang teruk sangat Mr Yip nie. Aku pon tataula apa la nasib aku bila aku masuk rumah sewa awal bulan 9 nanti. Bakal landlord aku tue nanti orang Pakistan. Kirenye orang Islam la tapi entahla. Senior cakap orang Pakistan kat UK nie malas sikit orangnye. Tapi mintak2 landlord aku nie baikla pasal anak2 dier semua pon educated. Sorang tue jadi doktor dan 2 lagi anak dier jadi businessman. Rumah bakal landlord kitaorang tue gilerr besar dan tak jauh dari bakal rumah sewa kitaorang. Kirenye tak sampai 10 minit jalan kaki pon. So kalu ader apa2 berlaku kat rumah sewa, senang jela kitaorang pi rumah dia nak suruh dia perbaiki.

Ha, aku berbalik semula kepada sebab aku kena jaga si Esah nie. Bilik si Esah nie takleh kunci dari dalam bilik. (See, this is another reason i say a bad things about Mr Yip). So, kalu memalam dia rasa takut la kalu ader aper2 terjadi. Yerla, kalu ader lelaki yang dia tak kenal tapi duduk bawah satu bumbung mestila dia rasa fobia.Walaupon ader si Lana, tapi dedua orang tu kan pompuan. Jadi si Esah nie ajak aku temankan dier memalam. jangan korang nak wat speku lak. Bukan teman duduk satu bilik. giler hapa kalu teman duduk satu bilik. Aku duduk kat bilik Iqa kat tingkat bawah while Esah, Lana ngan lelaki tue kat tingkat atas. So, kirenye dah dua malam la aku tido kat umah si Esah nie.

Tapi yang menyedihkan kat umah Esah nie, router untuk tenet dah rosak. So, cuma ader satu komputer jer yang bley guna tenet itupun sambung wayar terus ke modem. Maka dah dua malam berturut-turut aku takleh guna tenet. Ingat nak guna GPRS sambung laptop ke tenet ikut hp tapi malangnya aku lupa bawak wayar hp.So memalam aku layan citer korea jer. Eleh, even kalu aku ader tenet pon bukannyer setiap masa aku berintenet. Aku still tgk citer Korea gak.

Aku ingat malam nie aku balik tido kat Tennis Court kot pasal aku dah pesan kat si Esah tu beli engsel pintu. pastu ley aku pasang. Jadi memalam tue at least Esah ngan Lana bley kunci pintu dari dalam bilik waktu derang tido. Selamatla sikit. Sikt jer selamatnyer, tak banyak pon. Selagi mamat cina tue tak kuar dari rumah Esah nie, selagi tu la tak selamat.
« Home | Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »

5 Comments:

At Jun 30, 2006 8:11 PG, Blogger duniasHaH said...

aku syorkan ko amik kursus menjadi pak guard
hahahahahaha

 
At Jun 30, 2006 9:39 PG, Blogger misskasut said...

shunji im here! :)

 
At Jun 30, 2006 9:47 PG, Blogger shunjike7 said...

yer, saya nampak awak!

 
At Jun 30, 2006 11:21 PTG, Blogger misskasut said...

ok aku dah baca entri kau..td blom baca hehe..sian kat esah ngan lana tu..busuk btol cik yip..sini pakai ajen..apa2 report ajen..
pindahla..biarkan cikyip tu papa..

 
At Julai 01, 2006 6:23 PG, Blogger shunjike7 said...

memang derang dah nak pindah pon awal bulan 8 nanti pasal kat sini kalu nak sewa umah kena ader kontrak dan kontrak umah sewa tu akan habis akhir bulan 7.
kat sini pon ader gak yang pakai ajen dan ader yang sewa terus dari landlord. macam aku nanti akan sewa umah terus dari landlord pasal lagi mudah dan tak mahal sangat sewa nya.

 

Catat Ulasan

Links to this post:

Buat Pautan