Going 2 Moon: Hari Ibu


Going 2 Moon

Sometimes, simple is the best!

Hari Ibu

Hari nie hari ibu/ emak/ umi/ mama/ mami atau apa jela yang korang panggil mak korang. sebenarnya bukan hari nie jer hari ibu. tetiap hari pon kita patut selebret hari ibu. ibu kita banyak berkorban untuk kita.

dari dalam perut mak kita lagi, kita dah sakitkan mak kiter. kita tendang-tendang perut mak kiter. tapi mak kiter tak marah pon sebab yang tendang tue anak dier. dahla kiter nie berat, tapi mak kiter tak merungut pon bawak kiter ke hulu ke hilir dalam perut.

bila kita nak kuar dari perut mak kiter, kiter buat dia sakit lagi. tapi mak kiter tak marah jugak sebab dia pon tak sabar nak jumpa dan tengok anak dier. pastu biler dah kuar, kita susahkan dier plak dengan jaga kiter macam bagi susu, bagi makan, tukar baju, lampin pastu siap basuh berak kiter lagi. pastu malam-malam kiter kacau mak kiter nak tido dengan melalak nak susu. ermmm, teruknya kiter!

bila dah masuk sekolah, kiter susahkan dier lagi dengan suruh basuh baju, seluar ngan kasut sekolah kiter.pastu ader jugak yang suruh mak dier antar dier ke sekolah. terpaksalah mak kiter bersusah payah bawak kiter ke sekolah. dah la pulak tue, kat rumah mak kiter terpaksa masak, basuh baju, kemas rumah dan macam-macam lagi supaya kiter berasa selesa duduk dalam rumah tue. kadang-kadang sampai mak kiter cedera macam terpotong jari ker, kena minyak panas ker semater-mater nak besarkan kiter.

pastu sampailah sekarang, mak kiter masih lagi ingatkan kiter walaupun kiter kadang-kadang dah tak ingat kat dier. kalau ingat pon biler nak mintak sesuatu. itula bak kater sesetengah orang, kecik-kecik tak nak mampus, dah besar pon nak susahkan orang lagi. tapi bukan mak kiter la yang cakap macam tue sebab mak kiter rela buat aper sajer untuk anak dier.

so, sebab tue la kiter kena selebret hari ibu nie. bukan hari nie jer tapi tetiap hari...
« Home | Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »

0 Comments:

Catat Ulasan

Links to this post:

Buat Pautan