Going 2 Moon: Malaysia Yang Kelakar


Going 2 Moon

Sometimes, simple is the best!

Malaysia Yang Kelakar

Nampaknya sekarang ader satu isu baru yang timbul kat Malaysia...tetapi isu nie aku rasa kelakar la sebab tak lama dulu ader satu isu jugak timbul kat Malaysia tapi sampai sekarang masih taktau akan puncanya....isu yang heboh kat malaysia nie adalah isu kekurangan minyak masak paket 1 kilogram...aku baca pasal isu nie kat website Utusan Malaysia hari nie (baca di sini)

hai tak ke pelik tue?...tetiba plak isu nie bley timbul...ermm isu nie bagi aku lebih kurang jugak macam isu yang timbul masa akhir tahun lepas iaitu isu kekurangan gula kasar...kan lebih kurang sama ajer...minyak masak - gula kasar...bukankah kedua-dua bahan adalah barang penting dalam list senarai keperluan dapur?...kesian kat makcik2, nenek2, kakak2 yang penat2 buat list barang yang nak kena beli kat pasar/kedai... pastu tetiba apek kedai tue cakap "Alo amoi ah, itu balang ah...tarak woo...tarak stok"

Dalam kes gula dulu kan, sampai sekarang pon taktau apa pasal tetiba ajer bekalan tadak...peruncit tuduh pembekal kurangkan bekalan...pastu pembekal plak salahkan peruncit yang sorokkan gula tue...pastu dalam kes minyak masak nie plak khabarnya salah pemborong, pengilang dan pengedar yang memperlahankan bekalan dengan alasan harganya telah naik...selain tue peruncit plak cakap derang takmau jual sebab tak dapat banyak untung...so salah sapa sekarang nie?...yang kerajaan plak macam tadak tindakan aje...ke aku yang tak nampak kerajaan bertindak?...entahlah...yang penting famili aku kat Malaysia tak terjejas pon ngan krisis kekurangan minyak paket nie pasal dok pulun pakat minyak masak botol sri murni yang melalui 2 pemeringkatan...hahahaha...

Pastu ader satu lagi berita dalam website Utusan Malaysia hari nie mengenai buaya mengganas...tajuknya 'Elak ceroboh habitat buaya'...erm nie semua gara2 tindakan buaya2 yang mengganas di Sarawak...dimana bulan lepas terdapat tiga kes serangan buaya ke atas manusia yang dua kes daripadanya berakhir dengan kematian...dan satu daripadanya adalah kematian seorang pekerja pembalakan...

Hai kesian buaya2 tue...derang tak bersalah...nak buat camna...dah sumber makanan derang skang nie terhad akibat aktiviti2 manusia seperti pembalakan dan penerokaan...jadi apabila makanan takdak, derang makan la manusia...kalau tidak, tak lalunya buaya tue makan manusia pasal banyak lemak...lagi satu, buaya tue mana ada akal macam manusia, so dia bedal ajela manusia yang terhidang didepan mata...

Tapi itula, sepatutnya la kan...buaya tue jangan makan pekerja pembalakan tue...sebabnya pekerja hanya makan gaji aje...yang buaya tue patut makan adalah tokei syarikat pembalakan tue...pasal derang tue yang sebenar-benarnya pemusnah hutan dan perosak habitat buaya tue...lagipon derang tue kaya...bila kaya mesti gemuk...bila gemuk lagi banyak isi yang ada kat badan tokei tue yang boleh dijadikan santapan oleh buaya2 tue...

Heh...tetapi ini pandangan aku aje...so kalau yang tak setuju ngan aku, sukati korangla
« Home | Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »

1 Comments:

At Mei 03, 2007 6:31 PTG, Blogger Azwan Kader said...

kes gula dulu teruk gak, pusing satu loqstaq nak cari gula. last last jumpa dapat beli sekilo ja. tadak gula, ganti 'equal', tapi boleh ka boh dalam masakan?

 

Catat Ulasan

Links to this post:

Buat Pautan