Going 2 Moon: Uniquely Malaysia


Going 2 Moon

Sometimes, simple is the best!

Uniquely Malaysia

Assalamualaikum...

Skang nie memang aku jarang sangat dapat online...seminggu dapatlah 2-3 kali aje online...bukan sebab takde internet, ader tapi dial-up aje...so faham2 sendiri ajela kalau dah guna dial-up nie....lembap nak mampuh bila nak connect internet...nak check email pon susah...inikan pulak nak update kat sini...kadang2 aku punya blog sendiri pon tak bley bukak, kalau bley bukak pon sempat la aku pi pekena kopi o dulu sementara nak tunggu dia load...

So sebab tue la jugak aku tak berkesempatan nak pi jenguk blog2 orang lain...sori bebanyak....kalau ader pon aku jenguk, aku tak tinggalkan jejak pon....so jangan kecil hati...hah kepada cikshoe, apsal tarak update, merajuk ngan aku ke?...rilek la beb, janganla cenggini....tak rock la merajuk...tak cool...hah ataupon sebab ko sebok ngan Edo kesayangan ko?...ooo habis madu sepah dibuang ek....takpela aku sedar sapa la aku nie....

Kepada Wan, ko tue kan ader tenet yang super laju....walaupon busy, update la jugak....walaupon belum tentu aku dapat pi jenguk blog ko tapi at least bila ader chance, aku pi la jenguk...

Oh, aku nak citer pasal perpaduan kaum kat negara kita sebenarnya....biasalah kan kalau kita tengok dalam drama, selalunya mesti ader pelakon melayu, cina, india konon-kononnya hidup aman damai bersatu padu....kalau dulu-dulu, memang aku percaya pasal perpaduan kaum nie...tapi biler ader perhimpunan Hindraf kat KL hari tue, ala pasal kaum India di Malaysia konon-kononnya tertindas @ ditindas, kepercayaan aku tentang perpaduan kaum kat Malaysia macam sedikit goyah....

Bukanlah aku nak percaya sangat ngan cakap2 derang tue tapi kadang2 aku terfikir, betul ke apa yang ada dalam drama tue sama macam kehidupan sebenar rakyat Malaysia, yang hidup bersatu padu tanpa mempunya rasa syak wasangka terhadap kaum-kaum lain....sebab kadang2 aku sendiri ader perasaan syak wasangka terhadap kaum lain....tapi itu mungkin sebab persekitaran aku kot yang membuatkan aku fikir macam tue....

Even among my friend who studied at UK, mereka juga ada syak wasangka terhadap bangsa lain seperti cina dan india....they always had some kind of weird thoughts about other races in Malaysia...

Tapi semalam, masa lepak2 depan rumah lepas balik dari semayang jumaat, aku nampak 3 budak pompuan sek. men. nak pegi sekolah naik basikal....hahah usha aweks....2 pakai pinafore, satu pakai baju kurung bertudung....yang menarik minat aku, bukan sebab derang cun....bukan sebab derang pakai pinafore sambil kayuh basikal...bukan sebab senyuman derang menawan atau gelak tawa yang kiut tapi sebab mereka terdiri dari 3 bangsa - melayu, cina dan india...

Erm memang benda nie membuatkan aku kembali percaya yang memang rakyat Malaysia yang terdiri dari pebagai kaum hidup dengan aman damai....walaupun kalau dilihat benda nie simple aje, tetapi benda nie penting sebab walaupon negara kita dah merdeka selama 50 tahun tapi kita still lagi bercakap tentang perpaduan kaum....dan 3 budak pompuan tue menjadi bukti akan perpaduan kaum di negara kita...

Di negara kita, ingatlah warna kulit, bahasa dan budaya tidak membataskan pergaulan kita semua...
« Home | Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »

3 Comments:

At Januari 21, 2008 2:21 PG, Blogger nErdYwOnDeR said...

Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

 
At Januari 21, 2008 2:47 PG, Blogger nErdYwOnDeR said...

aslm'kum..
psl perpaduan kaum ni kan,dulu masa time hindraf tu pun kter terpk2 gak..mcm ragu2 jugak la..masa time sekolah dulu ok je ngan semua kaum..xde plak nak prasangka pape..cuma bile dah besar ni..xtau kenapa org menyimpan prasangka terhadap org lain or kaum lain..hurm...kene bersihkan minda dan hati..=D

 
At Januari 21, 2008 5:37 PTG, Blogger Shunjike7 said...

yup betul tue..

 

Catat Ulasan